Založit novou webovou stránku nebo e-shopChci nový web
Kdo je dentální hygienistka a jak vám může pomoci

Dentální hygienistka se v poslední době stává neoddělitelnou součástí zubní ordinace.
Dentální hygienistka se pod odborným dohledem zubního lékaře podílí na profylaxi onemocnění ústní dutiny, včetně odhalení časných patologických změn a prevence jejich zhoršování. Náplň práce dentální hygienistky je zaměřena na preventivní, léčebnou a vzdělávací činnost.

Dentální hygienistka v první řadě zkontroluje stav dásní, vzhled sliznic, a poté u každého pacienta stanoví individuální léčebný plán. Informuje pacienta o stavu chrupu, a co vše bude dělat - např. odstranění zubního kamene, odstranění pigmentací, leštění zubů atd.
Po ošetření je velmi důlěžité vysvětlit pacientovi jak o chrup pečovat, společně vybrat správný zubní kartáček, ukázat a nacvičit vhodnou metodu čistění.
Každý pacient je na tom se stavem dutiny ústní různě a počet dalších návštěv je u každého jiný. Po skončení léčby by měly být zuby hladké, čisté a dásně zdravé, bez přítomnosti krvácení.

Správná technika čistění zubů

správné technice čistění zubů předchází výběr vhodného zubního lartáčku. Kartáček byl měl být hlavně MĚKKÝ !!
Dále můžeme doplnit čistění dentální nití, solo kartáčkem nebo mezizubním kartáčkem (viz. níže). Abychom však dobře používali dané pomůcky, je třeba správné instruktáže !! Tu nám zajistí právě dentální hygienistka.
Správně vyčistěné zuby jsou hladké, bez jakéhokoli povlaku - plaku.

Mezizubní kartáčky

použití mezizubního kartáčku by se mělo stát součástí každodenního čistění.
Před výběrem katráčku je však velmi důležité, aby byl odstraněn veškerý zubní kámen - v zubní ordinace lékařem nebo dentální hygienistkou. Hygienistka vám také pomůže s výběrem kartáčku, ukáže jak správně kartáček používat, jak s ním zacházet, a pomůže vám také vybrat správnou velikost. Vybráním špatné velikosti si může pacient sám velmi ublížit!!!! Malý kartáček nedostatečně vyčistí, příliš veliký zase poškodí dáseň.

Zánět dásní - gingivitida

je infekce vyvolaná bakteriemi zubního plaku, který se tvoří na zubech a dásních. Tyto bakterie uvolňují agresivní a jedovaté látky, které způsobují zčervenání, podráždění, otoky, a když jsou dásně zanícené vznikne zánět dásní. Zánět dásní se může stát počínajícím stádien parodontitidy. Preventivně i léčebně je velmi důležitá správná ústní hygiena s pomocí kartáčku a zubní pasty.

Příznaky zánětu dásní lze rozpoznat velmi jednoduše. Dásně jsou zanícené, rudé a oteklé. Snadno krvácí a mohou být měkké, ale ve většině případů nebolí. Lékař obvykle rozpozná zánět dásní pouhým pohledem do pacientových úst. Závažnost postižení dásní lékař určí měřením jejich krvácivosti.

Léčba spočívá v důsledné ústní hygieně. Zubní hygienistka provede ordinační čištění zubů, které kromě eliminace zubního plaku odstraní i zubní kámen, čímž se zlepší možnosti dokonalého odstraňování zubního povlaku v domácích podmínkách. Nezbytná je spolupráce pacienta s lékařem, a to zejména v oblasti dokonalého provádění ústní hygieny zahrnující čištění zubů správnou technikou.

Parodontitida

jedná se o bakteriální zánět podpůrných tkání zubu. Často jí předchází právě zánět dásní. Nejprve začíná krvácením z dásní, později se tvoří parodontální choboty,obnažují se zubní krčky, dásně ustupují, zuby mění své umístění (rozestup a výklon), viklají se, dásně někdy bolí a otékají.

Na rozdíl od zánětu dásní - gingivitidy, způsobuje parodontitida trvalé poškození. Správná léčba a důsledná hygiena dutiny ústní může však v jakémkoliv stádiu onemocnění zlepšit zdraví dásní a zabránit tak přechodu onemocnění do pokročilejšího stádia.

Parodontitida se projevuje především ustupujícími dásněmi, jejich krvácením a zápachem z úst. V pokročilém stádiu se již zuby viklají a uvolňují následkem porušeného vaziva v okolí zubu, konečným stádiem je jejich ztráta. Mnoho lidí však bohužel žádné příznaky nezaznamená.

Léčba spočívá ve speciální technice čištění zubů a v odstraňování plaku a zubního kamene usazeného na povrchu korunky zubu a mírně pod úrovní dásně. Na takto ošetřeném povrchu zubů bakterie prakticky nemají šanci ulpívat.
V pokročilejším stádiu léčba  vyžaduje odstranění naddásňového a poddásňového zubního kamene.

Bělení zubů

bělení zubů je v pslední době velkým hitem, modním trendem, bílé zuby jsou v dnešní době standardem symbolizujícím úspěch a schopnost pečovat o svůj zevnějšek. I my nabízíme vybělení v naší ordinaci.

Domácí bělení, pomocí nosičů vytvořených podle otisku zubů pacienta - ten si pak sám doma, nanáší bělící gel do nosičů, a nechává ho působit v ústech po určitou dobu. Doba působení je daná koncentrací peroxidu, obsaženého v bělícím gelu. Celé bělení trvá postupně cca týden - 10 dní.

Ordinační bělení - rozdílem je rychlost a efektivita vybělení. Celé bělení trvá cca hodinu. Na zuby se nanáší opět bělící gel, tentokrát ale v mnohem větší koncentraci. Po aplikaci pacient odchází již z vybělenými zuby. Nutno podotknout, že konečná barva vybělení se ještě během pár dní ustaluje. Tudíž konečný výsledek se od odchodu z ordinace může ještě lišit.

TOPlist